Gastric Bypass -

Det har nu gått 2½ år sen jag gjorde den största förändringen jag någonsin gjort i mitt liv.
Den 6e april 2006 genomförde jag en magsäcksoperation, en Gastric Bypass. Det är det svåraste beslut jag någonsin tagit i mitt liv, men också det bästa. Utan denna operation vet jag inte vart jag hade varit idag.
På operationsdagen visade vågen magnifika 130kg. Jag har sedan dess gått ner 50-55kg.
Det har varit en lång och svår resa till denna dag. Och jag är ännu inte framme vid mitt mål.
Jag väntar i dagsläget på en bukplastik, som kommer ta bort all den överskottshud som jag har på min mage. Denna är efterlängtad!

Bakgrund:
Själva operationen kan genomföras antingen som vanlig öppen kirurgi
där man öppnar buken mellan bröstbenet och naveln eller genom tillhålskirurgi En liten ficka i övre delen av magsäcken sys av till en storlek av cirka 1-1,5 dl. Därefter kapas tunntarmen av och sys fast vid den nya magsäcksfickan. Tolvfingertarmen sys sedan fast cirka 1-1,5 meter ned efter tunntarmen. Operationen tar 1,5-3 timmar att genomföra.
(I mitt fall gjordes en öppen kirurgi, vilket har resulterat i ett är som är ca 30 cm långt)

Det första dygnet efter operationen får patienten endast små mängder dryck som ska sippas eller drickas med sked. Sedan övergår man till lite tjockare drycker, ex nyponsoppa
och välling. Efter 4-5 dagar kan patienten åka hem då denne kan klara av att äta och tillgodogöra sig minst 1,5  liter vätska per dygn. Kostråden skiljer sig mycket beroende på vilket sjukhus man opererats på. En del sjukhus säger att man enbart ska gå på flytande kost i 2-3 veckor och sen purékost i ytterligare 2-4 veckor.
(Därav kan jag idag inte äta soppa längre, mår illa vid tanken)


Nedan har jag skickat med en före / efter bild. Jag är inte stolt över den personen jag har varit, men jag är förbannat stolt över den jag är idag.

Tjipp.
/elliz -


Kommentarer
Postat av: Petra Linell

Det är ju helt sjukt vilken förändring. Även om jag inte träffat dig på väldigt länge så kommer jag inte ens ihåg dig att du har vägt så mycket. Sjukt skönt att operationen gick så bra. Läskigt med ingrepp.

Kul att du gör en blogg med ngt vettigt och säga. Finns ju helt sjukt ointressanta bloggar.

Men ha det så bra. Syns kanske i byn vid jul. kram/Pidi yo.

2008-12-03 @ 09:18:47
Postat av: Helen Johanson

Hej! Var tvungen att ta en titt på din blogg:)Jag förstår verkligen att du är stolt över din kropp och ditt utseende nu! Det finns en anledning till alla egobilder :) Jättesöt är du! Ha det bra så ses vi säkert snart. Kramar Helen

2009-07-08 @ 15:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0