Skönhetsideal -

Vart är världen på väg? Senaste nytt på Aftonbladet ska tydligen vara att Heidi Klum är för fet för catwalken. Ja, ni läste rätt. FÖR FET! Hur fan tänker man då? Hur ser idealen ut egentligen?
Varför sträva efter size 0 ? Dessa skönhetsideal som vi ser över allt. Tidningar TV, filmer, skyltdockor. Alla säger dem åt oss hur vi skall se ut. Vad som är snyggt.

Jag kan bara förerställa mig hur en 10åring tänker & känner när hon lyssnar på & ser sin sin favoritartist som är trådsmal och ser upp till denna person. Vill man då inte vara som henne? Skall inte de offentliga personer som finns vara förebilder för deras fans ? Ta er i kragen och tänk på att ni är ett ansikte utåt! Ni har barn som strävar efter att bli som er!

Jag är trött på detta! Under alla mina skolår har jag alltid varit den tjocka personen i klassen. Men nu, när jag ser tillbaka på gamla skolfoton, så var jag egentligen inte det minsta tjock. De andra i min klass var bara väldigt små, och dem är det än idag. Smala och tunna tjejer.
Min viktgång gick uppåt efter jag fyllt 15, och då kan jag erkänna att jag var den stora tjejen i klassen.
Men de 9 åren dessförinnan? Var det rätt att jag mobbades på grund av min vikt då? När jag egentligen inte var annorlunda...

På grund av de skönhetsideal som intalar oss att vi skall sträva efter size 0 så är världen en sämre plats. Jag är helt säker på detta. Unga tjejer som stressäter, och sedan kräks upp allt som de fått i sig. På grund av skam.
Den andra hälften som inte äter alls, och tränar till förbannelse.
De som fastnar i detta träsk och aldrig kan se sig själv som vackra, utan när de tittar sig i spegeln så ser dem en tjock person, oavsett hur smala dem egentligen är.

Varför vill den största delen av alla män ha en smal kvinna? Är det utseendet hos en person som du blir förälskad i? Enligt mig är det insidan, även om utsidan attraherar.
En överviktig tjej kan vara hur söt som helst, perfekt ansikte med underbart djupa ögon och ett stort leende, men så fort ni tittar ner under huvudet så vänder ni och går. Varför? Jag tror helt ärligt inte det beror på det ni tycker. Utan mer på de skönhetsideal som visas runt omkring oss. Jag tror att ni är rädda för att skämmas om ni har en lite större flickvän. Vad skall era vänner säga? er familj? Helt ärligt, så länge DU är lycklig, så är dina nära och kära det också. Oavsett utseende på personen som fångat ditt intresse.  
Been there, done that.

Kommer ni ihåg när H&M tog in normalt kurviga tjejer till sina reklampelare? Jag var lycklig då och tyckte att dem hade tagit en bra ståndpunkt. Äntligen en person som fler personer kunde identifiera sig med.
Dem är borta nu, huxflux. Vad hände?

Har en annan sak som gör mig irriterad dagligen. BMI, Body Max Index. Detta är en helt skadad skala. BMI anger relationen mellan din vikt och din längd.
Om man ser till denna skala så tror jag dem flesta personerna snuddar på Övervikt. Det är inte normalt.
En vältränad person med mycket muskler kommer på Övervikt enligt BMI. BMI tar ingen hänsyn till hur mycket muskler du har på din kropp. Den räknar din totala vikt som en stor fettklump.
När jag vägde 130kg hade jag fetma. Nu 50kg senare så klassas jag fortfarande som fetma? Det är sjukt. Denna skalan får mig att må dåligt över mig själv. Och det förtjänar jag absolut inte!  När jag kommer ner i vad jag har som målvikt, så kommer jag fortfarande vara överviktig. Jag anser mig inte vara det längre.
Vill du räkna ut ditt BMI kan du göra det här.

Nejusch vilket virrigt o mysko inlägg. Men men!





Ser du något fett någonstans?



Kommentarer
Postat av: M

Du tänkte inte på detta?



Disclaimer:

Som alltid då man räknar ut personliga värden utifrån matematiska formler ska man ta det hela med en nypa salt. Se alla svar som indikation och inte som någon absolut sanning. Glöm inte bort det sunda förnuftet!

2009-02-19 @ 11:23:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0