En weekend i Köpenhamn..

Tidigare i veckan bestämde jag & Micke att vi ville göra något speciellt till helgen. Vi kom då fram till att vi skulle åka till Köpenhamn lördag-söndag. Micke hittade ett otroligt fint och vackert hotell vid vattnet, ca 1000m från Tivoli.
Hotel Copenhagen Island hette det. När vi väl kom dit såg man direkt att det var fräscht, byggnaden såg nybyggds ut och allt var stilrent och snyggt i lobbyn. Vi fick våra kortnycklar och tog glashissen till vårt rum. Vi var nog båda lite spända över att slå upp dörrarna och se vad som väntade. Jag hade nog inte kunnat föreställa mig det, men rummet var fantastiskt!
Snyggt och smakfullt inrett, stor mysig och mjuk säng med underbara kuddar & lakan. Vi hade en balkong som vette ut mot havet och det var en fantastiskt utsikt. Jag öppnade sen den frostade glasdörren till badrummet och möttes av himmelriket. Det var ett riktigt bra hotell och jag är så nöjd med valet!

Vi la oss i sängen och öppnade varsin öl från Minibaren. Riktigt kalla så det var gott en sådan varm dag! Vi låg där och bläddrade igenom de olika broschyrerna och böckerna efter vad som fanns att göra och vilka restauranger som rekommenderades. Vi var intresserade av att äta Mexikanst då vi hade abstinens sen Cypern förra året då Los Bandidos gjorde ett grymt bra intryck. Vi såg att det fanns 3 stycken och vi bestämde oss för att besöka den ena under vår utforskning av stan, för att se vad det var för något.

Vi bytte sedan om och fräschade till oss lite för att ta oss ut på stan. Jag hade mina nya Björn Borg sandaler på mig, vilket jag senare kom att ångra djupt.
Vi gick längs havet hela vägen ner till Nyhavn, det var en bra bit att gå! Väl där kollade vi vad de olika restaurangerna hade att erbjuda och som vanligt kunde jag inte bestämma mig. Men i slutändan så blev det en italiensk restaurang och vi beställde båda in pasta. Var riktigt bra mat faktiskt : )

Vi gick sedan vidare för att leta upp den mexikanska restaurangen. När vi väl fann den blev vi besvikna då den inte alls hade den mat vi förväntat oss. Så vi bokade inget bord där utan gick tillbaka och tog oss nerför Ströget.
Shit, det var galet mycket affärer. Louis Vuitton, Gucci, Mulberry, Prada osv. Det stod vakter utanför nästan varje sådan märkesaffärer. Vi gick inte in i någon faktiskt. Däremot hittade jag en affär som bara sålde klänningar. De hade otroligt mycket söta och fina klänningar, men jag var alldeles för varm för att orka prova, så gör det nästa gång istället :)
Under denna evighetslånga promenad så hade jag fått extremt ont i fötterna av mina nya sandaler. Det brände på trampdynorna. Vi satte oss därför på torget precis när Ströget tog slut och drack varsin öl. Skorna åkte av och fötterna sköljdes med vatten. Hade fått en stor blåsa på min ena trampdyna :( Ajaj!

Efter ölen gick vi till Tivolis ingång som var precis över gatan, vi tog ett informationsblad där som vi skulle kolla lite i. Jämte Tivoli fanns där en restaurang som många rekommenderat till oss, man kunde köpa en rejäla revben där, så de blev att vi bokade bord där istället för kvällen.
Förgäves försökte vi sedan finna ett Supermarket för att kunna köpa lite öl och vin. Det enda vi fann var 7eleven, i varenda hörn fanns där en ny sådan butik! Till slut frågade vi en kvinna som var snäll nog att visa oss vägen till Fakta, som var en affär i Köpenhamn! TACK! Efter vi hade handlat så tog vi en taxi tillbaka till hotellet.

När vi var tillbaka ringde Micke roomservice och beställde upp den flaska champange som han bokat i samband med vårt rum. Jag hoppade in i duschen för att hinna göra mig iordning. När champangen väl kom upp så korkade vi upp den och skålade för vår framtid. Champangen var iskall och riktigt god. Jag brukar inte alls tycka om det annars.
När vi båda två var iordninggjorda och hade fått i oss lite champange så bad vi receptionen ringa efter en taxi så vi kunde ta oss tillbaka till restaurangen.

Jag minns tyvärr inte riktigt vad restaurangen hette, men väl där beställde Micke in 500g revben och jag beställde kycklingen. Vi satt och drack lite öl och vin och myste i skuggan. Var skönt där, det blåste lite också! Ingen av oss blev besvikna på maten utan det var faktiskt riktigt gott.

Efter restaurangbesöket gick vi runt hörnan till Tivoli. Jag har inte varit där sen jag var mycket liten och hade för mig att Tivoli var så mycket mer. Blev så besviken. Bara skitkaruseller och det enda man såg var typ restauranger överallt? Samt ett ställe som hette mamma mokka och massa glassbarer. Fanns lite spelställen också där Micke försökte vinna en nalle till mig, gick sådär ;)
Trots att jag blev besviken på utbudet inne på Tivoli så var ju själva trädgården otroligt vacker så det var ett bra besök trots allt.

Efter Tivoli gick vi till Hardrock Café och tog en drink. Micke drack en grymt god Mojito och jag beställde en en stooor Strawberry Daiquri. Fantastiskt god var den, smakade verkligen färska jordgubbar.

När klockan var runt 22 tog vi en cykeltaxi tillbaka till hotellet. Jag valde klart den som var dekorerad med en massa rosor ;)
Vi smet upp på hotellrummet och medans jag tappade upp ett bubbelbad tände Micke lite levande ljus. Vi kröp sedan ner i det varma vattnet där jag låg i Mickes famn och vi drack champange.
Det var ett perfekt avslut på en perfekt dag.

Idag på morgonen så gjorde vi oss iordning, packade och gick sedan ner till frukostbuffén. Det var så otroligt mycket att välja mellan så det uppstod lite beslutsångest. Men fick i alla fall i mig en fralla, lite flingor, juice och varmchoklad. Sen var jag proppmätt. Vi chechade ut från hotellet och styrde kosan mot Helsingör där vi tänkte ta båten till Helsingborg.
Nu är vi hemma och jag har haft en underbar helg.

Ni finner alla bilder här: ALBUM

Michael & Elliz, det är riktig kärlek. För alltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0